در صنعت حمل و نقل بین الملل، به شرکت هایی که مسئولیت حمل و نقل فیزیکی کالاها را به عهده می گیرند، کریر Carrier گفته می شود. شرکت های کریر، دارای وسایل حمل و نقل مانند کشتی، کامیون یا هواپیما هستند و به عنوان واسطه ای بین فروشنده و خریدار عمل می کنند.
وظایف شرکت های کریر، توسط مقررات داخلی کشور و قوانین حمل و نقل بین المللی تعیین شده است و این شرکت ها موظف به رعایت این قوانین هستند.

مهم ترین وظایف شرکت های کریر:

مهم ترین وظایفی که قانون کشور ما و اکثر قوانین حمل و نقل بین المللی برای شرکت های کریر مشخص کرده اند، شامل این موارد می شود:
عقد قرارداد با مشتری
تهیه ی وسیله نقلیه سالم و مناسب جهت جابجایی بار
صدور بارنامه
دقت در تحویل و بارگیری کالا در مبدا تعیین شده
تحویل کالا در مقصد معین شده و دریافت گواهی های مرتبط
انتخاب مسیر مناسب جهت حمل
زمان بندی مشخص برای انجام حمل و نقل و رعایت آن
آماده سازی اسناد لازم مانند بیمه نامه
ارائه کردن مدارک به گمرک
پذیرش مسئولیت های مفقودی یا دیر رسیدن محموله ها
نظارت بر تمامی مراحل ارسال و تحویل محموله و قبول تمام مسئولیت های آن
ارسال محموله با رعایت تمامی قوانین و آیین نامه ها

شرکت های کریر چه حقوقی در مقابل مشتریان دارند؟

همانطور که شرکت های کریر، در برابر مشتریان خود، وظایفی به عهده دارند، در مواردی نیز، از حقوقی برخوردارند که مشتریان باید آن ها را رعایت کرده و درصورت تخلف، مسئولیت آن را به عهده بگیرند. برخی از مهم ترین این حقوق را می توان در این موارد خلاصه کرد:
درصورت بروز حوادث غیرمترقبه، شرکت های کریر، وظیفه ای در قبال مشکلات حمل و نقل کالاها ندارند.
اگر فروشنده، اطلاعات غلطی راجع به کالا به شرکت کریر بدهد و این اطلاعات باعث ورود خسارت به محموله شود، مسئولیت ضرر و زیان ناشی از آن با فروشنده است.
درصورت هرگونه مغایرت کالای پلمپ شده با کالای اصلی، شرکت کریر هیچگونه مسئولیتی در قبال مشتری ندارد.
اگر در زمان تعیین شده، کالا برای بارگیری به دست کریر نرسد، و این موضوع باعث شود در زمان بارگیری تاخیری اتفاق بیوفتد، پرداخت حقوق توقف نیروی کریر، با خریدار می باشد.

شرکت های فورواردر چه تفاوتی با شرکت های کریر دارند؟

برخلاف شرکت های کریر که خود صاحب وسایل حمل و نقل کالا هستند، فورواردر ها، وسیله ای برای حمل و نقل ندارند. شرکت های فورواردر، وظیفه ی جابجایی فیزیکی کالاها را به عهده ندارند و صرفا به عنوان یک شرکت واسطه بین کریرها و مشتری عمل می کنند.
تخصص فورواردرها، انتخاب بهترین نوع و مسیر حمل بار است. مهم ترین اقداماتی که فورواردر انجام می دهد، شامل بسته بندی، بارگیری، حمل و تخلیه کالا، مستندسازی برای حمل و نقل، انبارداری، ترخیص گمرکی و انجام امور بیمه است.
فورواردها می توانند در چهار دسته ی دریایی، زمینی، ریلی و هوایی قرار بگیرند و وظایف آن ها با توجه به قرارداد و نیاز مشتریان متفاوت است.

 

در پایان باید اشاره کرد، درصورتیکه شرکت ها و سازمان ها، با شرکت های کریری مانند هلدینگ لجستیک دکا همکاری کنند، نیازی به عقد قرارداد با واسطه ها یا فورواردرها ندارند. این اتفاق باعث می شود هزینه های حمل و نقل به مقدار قابل توجهی کاهش یابد و تمامی مسئولیت ها متوجه هلدینگ لجستیک دکا بشود.
هلدینگ لجستیک دکا، اولین برند تخصصی در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات جامع لجستیکی است که به عنوان یک شرکت کریر با تکیه به توانمندی های 10 شرکت زیرمجموعه ی خود، بدون هیچ محدودیت جغرافیایی و حجمی، در کل مراحل زنجیره‌ی تامین، از مشاوره تا اجرا، خدمت‌رسانی می‌کند.
مخاطبان دکا قادرند هر بسته یا کالایی را فارغ از وزن، حجم، میزان حساسیت و سطح ایمنی، از هر مبدا به هر مقصد از جهان، ارزان‌تر، سریعتر و گسترده‌تر از سایر رقبای این حوزه، جابجا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *